НУШ 1-2 клас Профілактика булінгу Заняття

 

«Читання з передбаченням» за казкою Ірен Роздобудько «Дикі образи дикобраза» 

Мета: розвивати навички критичного мислення через прогнозування, порівняння, аналіз, оцінку подій; вчити виділяти головне в тексті, висловлювати судження; ознайомити з поняттям «образа», розвивати емпатію, співчуття, повагу до думок інших. 

Загальна тривалість: 35 хв. 

Необхідні матеріали: текст казки поділений на 5 частин та роздрукований на окремих аркушах. 

План заняття 

  1.  Привітання  
  2. Опрацювання 1-ої частини 
  3. Опрацювання 2-ої частини 
  4. Руханка 
  5. Опрацювання 3-ої частини 
  6. Опрацювання 4-ої частини 
  7. Руханка 
  8. Опрацювання 5-ої частини 
  9. Завершення заняття. Підведення підсумків 
Хід проведення: 

1. Привітання 

Мета: привітати учнів та учениць, ознайомити з метою заняття. 

Час: 1 хв. 

До уваги ведучого/ведучої! 

Текст казки потрібно поділити на 5 частин та роздрукувати на окремих аркушах. З назвою тексту учні та учениці знайомляться тільки після прочитання останньої частини та запитань до неї. 

2. Опрацювання 1-ої частини 

В одному прадавньому лісі жило маленьке звірятко – Невідомо-Хто. Воно мало таку ніжну й тонку шкіру, що на сонці крізь неї просвічувалося тремтливе серденько. Крапля дощу чи листок, що зривався з дерева й падав на Невідомо-Кого, завдавали йому неабияких прикрощів. І тому НевідомоХто весь час ховалося у своїй нірці під жмутком торішнього листя. Одного разу Невідомо-Хто вирішило піти на прогулянку.

 Запитання до тексту:

  •  Про кого розповідається в першій частині казки? 
  • Яким було це звірятко і як його звали? 
  • Чому воно весь час ховалося в листях? 
  • Як ви думаєте, хто це за звірятко? 
3. Опрацювання 2-ої частини 

На межі лісу й поля воно побачило зграю мишей і зраділо: миші були дуже схожі на нього. Тільки мали хутряні шубки й були страшенно прудкі. Невідомо-Хто втішилося, що зустріло друзів. Але миші хором сказали: 

- Ти не з нашого племені. Ми не хочемо тебе знати! Невідомо-Хто повернулося до своєї нірки й запорпалося носом у листя. Тієї ночі воно погано спало, увесь час крутилося уві сні, чухало спинку й попискувало. А коли настав ранок, Невідомо-Хто зі здивуванням помітило, що на ньому виросла... голка. 

Запитання до тексту:

  •  Кого зустріло Невідомо-Хто? 
  • Чому звірятко зраділо, коли зустріло мишей? 
  • Як миші повели себе зі звірятком? 
  • Як ви думаєте, що відчуло звірятко? 
  • Чому Невідомо-Хто погано спало? 
  • Що сталося на ранок? А тепер ви можете сказати, що це за звірятко? 
4. Руханка 

5. Опрацювання 3-ої частини

 - Ось хто я тепер – єдиноріг! – зраділо Невідомо-Хто й пішло до єдинорогів. Єдинороги були великі й суворі. Вони кресали копитами: 

- Геть! Ти – не з нашого племені! Краще не потрапляй нам під ноги – розтопчемо! І Невідомо-Хто знову заховалося у нірку. І знову погано спало… А під ранок біля тої голки з’явилася ще одна... 

Запитання до тексту: 

  • Чи справдилися передбачення стосовно того, хто це? 
  • Чому єдинороги образили звірятко, не прийняли до себе? 
  • Чому Невідомо-Хто знов погано спало? Знайдіть підтвердження у тексті. 
  • Після прочитання трьох частин, як гадаєте, хто це звірятко? 
6. Опрацювання 4-ої частини 

- Тепер я – справжній олень! – подумало Невідомо-Хто і вирушило до оленів. Але красені-олені навіть не почули, що до них хтось гукає! Наступної ночі біля тих двох голок виросла третя. Це було дуже схоже на корону. 

- Я, мабуть, принц! – вирішило Невідомо-Хто й пішло шукати своє королівство. 

Але його гнали звідусіль. У звірів був свій цар – лев, у птахів – орел, у риб – кит. І всі сміялися із незграбного шукача трону. А після кожної ночі, впродовж якої Невідомо-Хто ображено сопіло і зітхало, з’являлися нові й нові голки. Зрештою, їх стало так багато, що Невідомо-Хто стало більшим за самого себе вдвічі. Йому було важко носити своє колюче й гостре вбрання, але тепер уже ніхто не наважувався образити його. Дуже вже грізно стирчали голки! 

Запитання до тексту: 

  • Чому звірятка гнали звідусіль? Чому сміялися з нього? 
  • Як ви думаєте, що відчувало звірятко? 
  • Що ставалося з Невідомо-Ким після кожної ночі? 
  • Чому вже ніхто його не ображав? 
  • Після прочитання 4 частин, як гадаєте, хто ж головний герой казки? 
7. Руханка 

8. Опрацювання 5-ої частини 

...І тепер, коли у Дикобраза питають, чому він так одягнений, він сумно хитає головою і каже:

 - О, це все –від диких образ... 

Запитання до тексту: 

  • Хто ж це був? Чи справдилися ваші прогнози? 
  • Як ви думаєте, що відчуває людина, коли її ображають та не сприймають такою як вона є? 
  • Чи були випадки, коли вас ображали? 
  • Що ви відчували? 
  • Чи були ви свідком образ іншої людини?
  • Що ви відчували? 
  • А інші живі істоти, наприклад домашні улюбленці, можуть ображатися? 
  • Як би ви назвали цю казку? 
  • А Ірен Роздобудько, автор цієї казки, дала назву «Дикі образи дикобраза».
 9. Завершення заняття. 

Підведення підсумків 

Мета: підвести підсумки та обмінятись враженнями. 

Час: 3 хв. 

До уваги ведучого/ведучої! 

Завершення заняття проводиться у формі «відкритого мікрофону». Ведучий/ведуча по черзі передає мікрофон і учні та учениці відповідають на запитання: Як потрібно ставитися до інших?

 Використані джерела: 

Література:
Протидія булінгу в закладах освіти: системний підхід. Методичний посібник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. - К.:ТОВ "Україна", 2019. - 132 с.

Коментарі

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

НУШ Безпечний інтернет Казка про черепашку

НУШ Дидактична гра для дітей з особливими потребами