Соціальна дезадаптація підлітків

 Проблеми підліткової дезадаптації

Однією з характерних рис підлітка є самоствердження. 
Самоствердження - це розтягнутий у часі тривалий та складний процес, під час якого людина сама утверджує себе, як єдину, цілісну та гармонійну особистість.

Учені виділяють три способи самоствердження особистості:

  • невпевнена поведінка;

  • асертивна поведінка (уважне ставлення як до себе, так і до інших);

  • агресивний стиль міжособистісного спілкування; 
Самоствердження й адаптація у підлітковому віці є одним цілим, при цьому самоствердження можна розглядати, як внутрішній процес, а адаптацію - як його зовнішній прояв.

Адаптація так само передбачає вікові особливості, в даному випадку це особливості підліткового віку, бо саме підліток є новою людиною, що розпочинає приймати норми соціальної поведінки як дорослий член суспільства. 

Найбільш активно з усіх видів адаптації проявляється соціальна адаптація. Її головною особливістю є зближення цілей і ціннісних орієнтацій групи та людини, яка входить до цієї групи, засвоєння людиною норм традицій, групової культури, входження в рольову структуру групи.

Оскільки соціальна адаптація - це включення індивіда в соціальне середовище, пристосування до відповідних правил, системи норм та цінностей, практики та культури організації, то соціальна дезадаптація підлітків - це порушення процесу соціального розвитку, соціалізації індивіда.

Ознаки соціальної дезадаптації:

  • порушення норм моралі та права;
  • асоціальні форми поведінки;
  • деформація системи ціннісних орієнтацій;
  • втрата соціальних зв'язків із сім'єю та школою;
  • різке погіршення нервово-психічного здоров'я;
  • збільшення ранньої підліткової алкоголізації;
  • схильність до суїциду.
Чинники, що впливають на процес дезадаптації у підлітків:
  • спадковість (психофізична, соціальна, соціокультурна);
  • психолого-педагогічний чинник (дефекти шкільного та сімейного виховання);
  • соціальний чинник (соціальні та соціально-економічні функціонування суспільства);
  • соціальна діяльність самого індивіда, тобто активно-виборче ставлення до норм і цінностей свого оточення);
  • особистісні ціннісні орієнтації;
  •  здібність до саморегулювання свого оточення.
Складний світ підлітка, далеко не завжди зрозумілий дорослому, потребує щоденної підтримки і коректування, потрібно частіше пропонувати підліткові допомогу в освоєнні нових норм та правил, щоб потім довго і стомлено не займатися виправленням їх помилок. Саме дорослий, усвідомлено чи ні, формує особистість, стратегію самоствердження й адаптацію підлітків.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

НУШ 1-2 клас Профілактика булінгу Заняття

НУШ Безпечний інтернет Казка про черепашку

НУШ Дидактична гра для дітей з особливими потребами