ПРОЯВИ ШКІЛЬНОЇ ДЕЗАДАПТАЦІЇ
Передумови труднощів при входженні в шкільне життя
Усі діти, що починають навчання в школі, стикаються з тими або іншими труднощами, але труднощі одних минущі, проблеми ж інших настільки серйозні, що роблять дітей важковиховуваними й такими, що важко навчаються.
Об'єктивними передумовами психологічних труднощів при входженні в шкільне життя є:
- вступ дитини в нову соціальну ситуацію розвитку;
- зміні її місця в системі соціальних відносин, тобто формування нової внутрішньої позиції школяра, що потребує від неї досить складної психологічної перебудови.
До суб'єктивних умов виникнення труднощів належать:
- відсутність у дитини досвіду соціального спілкування, що передує школі, або отриманий негативний досвід відвідування дитячих дошкільних установ;
- недостатня психологічна підготовка дитини з боку батьків;
- ряд індивідуальних особливостей дитини, що утруднюють процес становлення школяра: замкнутість, боязкість, агресивність, неуважність та ін.
Для позначення різних варіантів неблагополуччя дітей у початковій школі широко використовується термін "дезадаптація".
Симптомами прояву шкільної дезадаптації дослідники називають:
- неуспішність, як результат несформованості навичок і прийомів навчальної роботи;
- низьку мотивацію навчання;
- збереження дошкільної орієнтації на зовнішні атрибути школи;
- низький розвиток довільності;
- конфліктні відносини з учителями й однолітками;
- психосоматичні захворювання;
- вади особистісного розвитку.
Ознаки дезадаптації учнів
- труднощі в навчанні, стійка неуспішність;
- порушення відносин з однолітками, батьками, вчителем;
- небажання відвідувати школу;
- соматичні прояви: головний біль, порушення апетиту й сну, біль у животі;
- пригнічений настрій, підвищена стомлюваність, глибокий спад працездатності на кінець дня, тижня.
- підвищена тривожність, плаксивість, невміння будувати стосунки з дітьми та дорослими;
- відставання в навчанні;
- емоційні порушення: емоційна нестійкість, зниження самоконтролю, соціальної сміливості, зниження дружніх проявів,підвищена тривожність, замикання в собі;
- прояви дефіциту уваги, неготовність до тривалого спілкування.
Коментарі
Дописати коментар