Права дитини та їх реалізація в суспільстві. Заняття

 Заняття з елементами тренінгу для учнів 9 класу 

«Права дитини, та їх реалізація в суспільстві»

Знай свої права! Не забувай, що кожен з

оточуючих має такі ж права як і ти.

Мета: сприяти формуванню правового світогляду підлітків, який включав би систему теоретичних поглядів на права, і на цій основі формувати відповідну активну позицію підлітків у реалізації прав у житті.

Завдання: самооцінка учасниками рівня своїх знань про права дитини; ознайомлення підлітків з основними положеннями Конвенції ООН про права дитини; формування навичок правомірної поведінки підлітків і навчання діяти в різноманітних життєвих ситуаціях у відповідності з нормами права; виховання в підлітків непримиренності до протиправної поведінки, формування навичок правомірного реагування на неправомірні дії однолітків; вироблення в підлітків мотивації до організації просвітницької роботи серед однолітків; формування в підлітків навички надання одноліткам необхідної підтримки у проблемах, пов'язаних із правами дитини.

Основні  поняття для засвоєння: Декларація, Конвенція, закон, права дитини.

Обладнання: текст епіграфу, аркуші паперу формату А2 і А4; олівці, ручки, фломастери, маркери; скотч, стікери, скринька,маленькі листочки, «Конвенції ООН про права дитини» для кожного учасника, робочі аркуші паперу формату А4, маркери, ножиці, роздаткові інформаційні матеріали; сім смужок паперу, що кріпляться голками, на кожній з яких великими буквами (так, щоб можна було прочитати із залу) написано одне з таких слів: «ДІВЧИНКА», «РОДИНА», «ДІМ», «ОСВІТА», «ЛЮБОВ», «ПРАВА», «НАДІЯ»; 7 різнобарвних товстих вовняних ниток (1,5 м) чи стрічок, таблички: «Згоден», «Не згоден», «Не знаю».

  1. Вправа «Найцінніший скарб».

У мене в руках чарівна скринька, у ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив і мовчати аж доки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.(Звучить музика), під яку відкривається скринька. Діти по черзі заглядають у скриньку).

То кого ви побачили у чарівній скриньці?

(Діти називають себе, бо на дні скриньки — дзеркало).

Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе. Людина — найцінніший скарб.

Вступне слово.

Тема сьогоднішнього заняття «Права дитини, та їх реалізація в суспільстві». Сьогодні наша зустріч присвячена правам і обов’язкам кожної дитини нашої країни. Ми не лише дізнаємося про права і обов’язки, а й зрозуміємо значущість таких важливих документів, як Декларація прав дитини та Конвенція про права дитини. Дізнаємося про те, як закони захищають і охороняють дітей у нашій країні.

Кожна дитина потребує піклування і доброзичливого ставлення до себе, відчуття своєї необхідності. Ці чинники впливають на здоровий розвиток дитини, формування її особистості, моральних та етичних норм.

  1. Вправа «Знайомство»

Мета: познайомити учасників, підвищити їх самооцінку, створити дружню атмосферу.

Всі учасники сидять у колі. Кожен учасник по черзі називає своє ім'я й на першу літеру свого імені називає якість характеру, властиву йому.

  1. Вправа «Правила групи»

Мета: забезпечити конструктивну атмосферу для роботи групи.

Як у будь-якій справі є свої правила, так і під час тренінгового заняття потрібно дотримуватися певних правил, вони приймаються всією групою і за якими живуть під час проведення занять.

Правила роботи в групі

На початку тренер пропонує кілька правил, далі учасники тренінгу його доповнюють. Правила вписуються маркером на великий аркуш паперу та вивішуються на видному місці. Отже, кожний з учасників тренінгу буде:

  • доброзичливим;

  • коректним;

  • тактовним;

  • толерантним;

  • терпимим;

  • конструктивним;

  • говорити від свого імені;

  • активним;

  • говорити на тему;

  • говорити лаконічно;

  • дотримуватись «правила руки» (піднімати руку, коли бажає висловити свою думку);

  1. Вправа «Очікування»

Мета: допомогти учасникам усвідомити власні очікування від заняття, скоригувати план роботи відповідно до очікувань.

Тренер пропонує кожному учасникові заняття написати на картках-корабликах із клейкими аркушами кількома словами свої очікування від заняття та приклеїти їх на річці, коментуючи при цьому;

  1. Мозковий штурм «Мої права»

Мета: знайомство дітей з їх правами.

«Право - це система, встановлених державою, загальнообов'язкових правил (норм) поведінки».

Кожний учасник тренінгу повинен назвати як найбільше прав дитини. Тренер записує права на дошці. Кожне право обговорюється та коментується. Права, які не були названі дітьми тренер доповнює.

6. Інформаційний блок

Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії. Поряд із вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості, грамотності чи через страх перед відповідальністю, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю, повагою до оточуючих.

У різні епохи неоднаково дивилися на виховання і догляд за дітьми. Раніше діти не мали іграшок, свого дитячого одягу. І тільки триста років тому на дітей починають звертати увагу, шиють дитячий одяг, створюють дитячі книги, дитячі пісні та музику.

  1. Вправа «Які умови необхідні для захисту прав дитини?»

Мета: сприяти зміні фокуса точки зору учасників на проблему порушення прав дитини; наочно продемонструвати соціальні й емоційні зв'язки, що забезпечують необхідні умови для виживання й розвитку дитини.

- Народжується дитина. Щоб вона стала людиною, слід оточити її любов'ю, піклуванням. Звернемось до Конвенції ООН «Про права дитини», де записано: «Кожна людська істота до досягнення 18-річного віку - дитина».

Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. 
Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)

  1.  Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)

  2. Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)

  3. Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)

  4. У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)

  5. Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка.)

  6. Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)

  7. А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ»)

  8. У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги.

  9. Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА») 

  10. Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА») 

  11. Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).

  12. Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило. З нею поруч з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й батьком, у неї є брати та сестри (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). 

  13. Дівчинка відчуває, що її люблять (тренер зав'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»). 

  14. У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»).

  15. Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»). 

  16. Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (тренер зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»). 

  17.  Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ.

Висновок: це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.


Запитання до учнів: 
1.Що ви відчували, коли я перерізала нитки?

2.Що ви відчували, коли я зв'язувала нитки?

3.Чи згодні ви з тим, що не треба розставатися з надією?

(На дошці тренером прикріплюється табличка: ПРАВО НА ЖИТТЯ).

8.Робота в групах «Порушення прав дитини».

Кожній групі потрібно згадати та написати типові порушення прав дитини відповідно до Конвенції.

I група - порушення прав дитини в школі.

II група - порушення прав дитини в сім'ї.

III група - порушення прав дитини в суспільстві.

Обговорення в групах: де і які з цих прав порушуються? Потім кожна група доповідає про результати своєї роботи.

9. Інформаційне повідомлення «Хто може допомогти у захисті твоїх прав».

Мета: зорієнтувати учнів, куди і до кого звертатися, якщо виникають проблеми порушення прав.

- Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли заболить голова або зненацька почнеться приступ апендициту.

А як бути коли порушуються права підлітків? До кого звертатися, кому довірятися, кого запитати? Дуже мало є таких, хто жодного разу не ставив перед собою цих запитань. Підлітки не знають, до кого звертатися, і тому не можуть вчасно отримати потрібну їм консультацію та допомогу, отже залишаються на одинці зі своїми проблемами.

А дарма. В кожній місцевості існує ціла мережа організацій, служб, здатних кинути «рятівний круг» тим, хто цього потребує. Інформація яку ви отримуєте зараз, підкаже, куди і до кого звертатися по допомогу щодо захисту своїх прав. Ведучий наводить список організацій і служб, до яких підлітки можуть звернутися в разі потреби, роздає їм перелік цих організацій і служб.

10. Вправа «Розминка»

Мета: формування в учнів своєї точки зору стосовно прав дитини.

В різних сторонах кімнати розвішуються таблички: «Згоден», «Не згоден», «Не знаю».

Учасникам зачитується спортивні твердження:

  • Батьки мають право відкривати листи своїх дітей.

  • Дитина не повинна висловлювати свою думку в суспільстві дорослих.

  • Дитина повинна розмовляти тільки на мові тієї країни в якій він живе.

  • Усі діти мають право на любов і піклування.

  • Усі діти рівні у своїх правах.

  • Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.

  • Кожна дитина може нецензурно висловлюватися, якщо вона цього схоче.

  • Усі діти мають право на відпочинок і дозвілля.

  • Усі діти мають право на освіту. 

  • Жодна дитина не повинна прибирати власну кімнату.

  • Діти мають право висловлювати свої погляди.

  • Кожна дитина має право відмовитися від обіду.

  • Усі діти мають право на медичну допомогу.

  • Кожна дитина має право одержувати сніданок у ліжко.

  • Особлива турбота – дітям-інвалідам.

  • На життя та охорону здоров’я.

  • На користування бібліотеками, відвідування пам’яток культури.

  • На захист від роботи, яка шкодить здоров’ю і розвитку.

Учасники тренінгу після того як тренер зачитає всі твердження, підходять до будь–якої таблички, згідно своєї думки. Тренер просить аргументувати їх свій вибір. Під час обговорення учасники можуть переходити від однієї таблички до іншої.

11. Рефлексія:

  • Чи збулися ваші очікування, які ви написала на початку тренінгу, якщо так, то перемістіть їх на берег Надій по черзі.

  • Що ви думаєте про проведений тренінг?

  • Що було для вас важливим?

  • Чому ви навчилися?

  • Що вам сподобалося?


ДОДАТКИ

Право – це система, встановленихдержавою, загальнообов’язкових правил (норм) поведінки.

Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей. Дітям у різні епохи жити було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя. У 1959 році було прийнято «Декларацію прав дитини».

Конвенція – головний міжнародний документ щодо захисту дітей. У 1989 році всі прогресивні країни світу підписали «Конвенцію прав дитини». Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами. Книга прав дитини – це закон, вона називається Конвенція ООН.

Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади. На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон «Про охорону дитинства».









ДЖЕРЕЛО:

https://vseosvita.ua/library/zanatta-z-elementami-treningu-dla-ucniv-9-klasu-prava-ditini-ta-ih-realizacia-v-suspilstvi-403156.html


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

НУШ 1-2 клас Профілактика булінгу Заняття

НУШ Безпечний інтернет Казка про черепашку

НУШ Дидактична гра для дітей з особливими потребами