Урок-квест: "Людина - не товар. Історія Надії"


ЛЮДИНА  – НЕ ТОВАР. ІСТОРІЯ НАДІЇ

КВЕСТ ДЛЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ 9 – 11 КЛАСІВ

Мета квесту: підвищити рівень поінформованості та усвідомлення учнями гостроти проблеми торгівлі людьми, обговорити причини, форми та ознаки цього явища.

Тривалість квесту: 30 хв.

Обладнання: приміщення зі столами (партами), дзеркало, кімнатні вазони (букет квітів чи роздруковане зображення квітів), англійський словник, будь-який предмет, перевернутий догори дриґом, компас або його зображення. Обов'язковою умовою проведення квесту є наявність хоча б в одного учня смартфону з доступом в Інтернет для зчитування QR-коду.

Інструкція для вчителя щодо попередньої підготовки:

·           Перед проведенням квесту необхідно ознайомитися зі сценарієм.

·        Усі послання роздруковують в одному примірнику та завчасно розміщують на місці, визначеному сценарієм.

·    Після проходження квесту діти обов'язково заповнюють та презентують анкети (Додаток В).

Перебіг квесту

І. Організаційний момент (3 хв.)

Учні займають свої місця за партами. Вчитель розповідає їм про форму роботи на занятті, про те, що заняття присвячене важливій темі, яка турбує сучасність і постає справжньою проблемою нашого майбуття.

Торгівля людьми – це форма сучасного рабства та порушення прав людини, від якої потерпають чоловіки, жінки та діти, яка не втрачає актуальності у XXI ст. для жодної країни світу, включаючи Україну.

Багато українських громадян отримують пропозиції працювати чи навчатися за кордоном. На жаль, не завжди такі пропозиції закінчуються на користь заробітчан.

Торгівля людьми стала поширеним явищем, вона є злочином, жертвами якого може стати кожен із нас, та грубо порушує права людини. Використовуючи економічні негаразди, високий рівень безробіття та недосконалість правового захисту, злочинці створили досить добре організовану мережу з переправи українських громадян за кордон з метою працевлаштування.

ІІ. Ознайомлення учнів із правилами квесту (2хв.)

·    Квест є спільною командною діяльністю

·   Пошук реквізитів квесту відбувається на визначеній території (клас, кімната, приміщення, двір).

·    Тривалість квесту – 30 хвилин.

· Завдання квесту виконуються послідовно, виконане завдання дає підказку для пошуку наступного завдання. Рухатися територією квесту, хаотично хапаючи сторонні предмети, заборонено.

ІІІ. Активний етап квесту – проходження маршруту (20 хв) та обговорення ідей та результатів (10 хв)

Вчитель видає кожному учневі конверт або згорнутий у конверт аркуш, на якому написано: "Лист випускнику" (додаток I, бланк 1). Можна завчасно розкласти листи всім на парті. Необхідно попередити, що відкривати лист можна лише за командою про початок квесту. Щойно всі учні класу будуть мати перед собою листи, вчитель оголошує початок квесту.

Прочитавши лист, учні починають шукати перше послання (у тексті листа є букви, що виділені курсивом, з цих літер учні складуть підказку для пошуку першого послання). Усього в ході квесту учні мають знайти 7 зашифрованих завдань (додаток I, бланки 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8). З кожним посланням команда знаходить шматочок пазлу із літерою (з них утвориться слово «РАБСТВО»). Разом із останнім посланням команда знаходитиме QR-посилання. Зібравши пазл, команда має перейти за посиланням та заповнити бланк (додаток B), який учні знаходять разом із останнім, сьомим посланням. Заповнений бланк є підтвердженням проходження квесту.

МАРШРУТ КЛАСУ

1. Ознайомлення із листом (додаток I, бланк 1)

ЛИСТ ВИПУСКНИКУ

Привіт! Тобі, мабуть, дивно отримати лист? Та це не звичайне послання. Я надіслала його тобі, щоб уберегти від величезної помилки. Помилки, яка дорого коштувала мені та іншим, таким як я...

Скажи, чи в тебе є мрії?

Що б ти хотів (-ла) зробити цього року?

А коли станеш дорослим? Про що ти мрієш найбільше?

У мене теж були чудові мрії... Але ж мої необдумані вчинки поставили їх під велику загрозу. Я розповім тобі свою історію.

Для мене важливо попередити тебе, тож я надіслала кілька зашифрованих послань. Кожне з них буде підказувати тобі наступні кроки. До того ж у кожному з послань знайдеш маленький шматочок паперу із на перший погляд незрозумілими шифрами. Збережи його.

Відшукавши всі сім послань, ти складеш пазл та отримаєш доступ до історії, яку б я дуже хотіла знати кілька місяців тому.

Я вірю, що ти впораєшся, знайдеш і розшифруєш усі мої послання. Просто будь уважним (-ою) і спостережливим (-ою). Я хочу, щоб ти знайшов(-ла) і уважно переглянув(-ла) те, що може врятувати тобі життя! Для пошуку першого послання придивись до цього листа. Деякі літери мають особливе значення.

2. Пошук послання 1 (додаток I, бланк 2), схованого біля квітів (кімнатний вазон, букет чи роздруковане зображення квітів). Разом з посланням знаходять перший шматок додатку A.

ПОСЛАННЯ 1

(Текст написано дзеркально)

Час розповісти тобі мою історію.

 Мене звати Надія. Мені 19 років. Освіта незакінчена вища.  

Два роки тому приїхала до Києва із Дніпра і вступила на навчання до одного зі столичних університетів. Я гарно співала, любила танцювати, а любов до музики мені передала моя мама, яка сама мене навчила грати на фортепіано.

На стипендію надіятися не довелося, але перші два курси закінчила успішно завдяки батькам. У мене було багато друзів. Я завжди знаходила час і на вечірки, і на театр, і гарну компанію. Не сумувала ніколи, любила гарно та яскраво вдягатися.

Ти вже догадався (-лася), де шукати наступне послання? Адже недарма текст написаний дзеркально.

3. Пошук послання 2 (додаток I, бланк 3), схованого за дзеркалом. Разом із посланням знаходять інший шматок додатку А.

ПОСЛАННЯ 2

(Текст написано догори ногами)

Коли я приїхала на канікули до Дніпра, до мене додому сходилися всі мої колишні однокласники. Ми засиджувалися до самого ранку, не помічаючи, як швидко минає час.

Мої дві менші сестрички-близнята Віра і Люба завжди просилися до нашого гурту. Я знала, що я їхній найбільший авторитет, і вони намагалися бути у всьому схожими на мене. Вони навіть по черзі носили моє взуття та одяг. І навіть зачіску робили точнісінько, як я, збиравши своє довге волосся на вершечку голови.

Одного разу сталося невиправне. Батько загинув у автокатастрофі.

Мама залишилася з моїми двома сестричками сама, а я повернулася до Києва з надією знайти добре оплачувану роботу, плануючи навчання відкласти на пізніше.

Тоді для мене весь світ перевернуся догори ногами. Озирніться: догори ногами не лише текст!

4. Пошук послання 3 (додаток I, бланк 4), схований за картиною чи певним предметом, що стоїть догори дриґом. Разом із посланням знаходять третій шматок додатку А.

ПОСЛАННЯ 3

 (Текст написаний транслітом)

Один із моїх однокурсників рекомендував мені звернутися до нашого спільного друга, який мав би нагоду влаштувати на роботу до Німеччини, куди він виїхав три роки тому, а до Києва приїжджав регулярно "у справах". Я була дуже рада, що Влад з великим розумінням поставився до моєї проблеми та обіцяв допомогти.

За кілька днів Влад сам знайшов мене і повідомив, що для мене є добре оплачувана робота офіціантки в одному з ресторанів Німеччини. Я без вагань погодилася. Крім того, Влад запропонував свою допомогу в оформленні закордонного паспорта та візи. Він погодився також з тим, що всі витрати я поверну йому з перших своїх заробітків. Все йшло дуже добре.

Тобі було легко читати цей текст англійськими літерами? Може, шукаючи наступне послання варто збільшити словниковий запас англійської?

5. Пошук послання 4 (додаток І, бланк 5), схованого в англійському словнику. Разом з посланням знаходять четвертий шматок додатку A.

ПОСЛАННЯ 4

 (У тексті цього листа літера «О» замінена на символи (стрілки)

Коли мої документи були готові, Влад запропонував їхати до Німеччини автомобілем. Він також познайомив мене з двома іншими дівчатами - Лілею та Валею з Вінниці, які збиралися їхати на заробітки як і я.

До Німецького кордону ми доїхали досить швидко і без пригод. Я була весела, як завжди. У Франкфурті ми зупинилися біля готелю. (Паспорти наші Влад забрав "для реєстрації").

Вранці Влад приїхав зі своїм знайомим-німцем і пояснив, що він завезе нас куди треба. Але німецькою мовою ніхто з нас не розмовляв і ми не могли з ним спілкуватися.

Ми їхали досить довго. І знову нас поселили у готелі в одній кімнаті. Наступного дня до нас прийшов незнайомий чоловік і ламаною російською мовою пояснив, що нас привезли до борделя і що з завтрашнього дня ми повинні обслуговувати клієнтів.

Як бачиш, стрілки, що стояти замість літер, вказують на сторони горизонту, які можна визначити спеціальним приладом. Якби він міг тоді вказати мені вірний шлях!

6. Пошук послання 5 (додаток I, бланк 6), схованого за зображенням компасу, або біля справжнього компасу, якщо квест проводиться у кабінеті географії. Разом з посланням знаходять п'яту частину додатку A.

 

ПОСЛАННЯ 5

(У тексті спеціально є слова, в яких букви повторюються тричі. З цих букв учні потім складуть підказку)

Я пробула у цьому борделі понад три місяці. Спершу досить довго я відмовлялася працювати з клієнтами. Мене жорстко карали і попереджали, що я не маю жодних шансів на втечу: мій паспорт відібрано, мови я не знаю і, крім того, мені нарахували борг 1000 німецьких марок, який мені необхідно якнайшвидше повернути. Мені погрожували, що мене просто вб'ють і ніхто про це не дізнається, якщо я за місяць не відпрацюю ці гроші. Мене замикали у порожній кімнаті без їжі на кілька днів. Мене били та погрожували, що розправлятися з моєю родиною. Вони знали все про моїх близьких. Лише тепер мені стало зрозуміло, що Влад був справжнісіньким звідником. (Його тут називали Стас).

Разом зі мною мешкали інші дівчата. Більшість із них були чешки чи польки. Вони розуміли російську. З Лілею та Валею я зв'язок втратила. Здається, їх перевезли на інше місце.

Хто в житті не помиляється. Та в цьому тексті помилки не випадкові. Подивіться на текст втричі уважніше та знайдіть потроєння.

7. Пошук послання 6 (додаток I, бланк 7), схованого під столом (це може бути один із учнівських столів чи стіл вчителя). Разом з посланням знаходять шостий шматок додатку A.

ПОСЛАННЯ 6

(Текст записано без голосних літер)

На першому поверсі нашого будинку був ресторан. Нас змушували там працювати. Ми мили посуд, чистили підлогу, протирали вікна. Увечері ми мали сидіти з клієнтами за столиками, а потім розважати їх у ліжку.

Але щодня клієнтів було багато і серед дня. Більшість із них були водії великих автофургонів. Я зрозуміла, що бордель стоїть десь біля великої автомагістралі.

Мене змусили перефарбувати волосся, а косметику вживати лише найяскравіших кольорів, щоб приваблювати клієнтів. Оплата за все вираховувалася з мого заробітку. 

Не знаючи, що робити, я хотіла кричати, та мій голос зник, як голосні у цьому тексті. Напевно, навіть мікрофон мені б не допоміг у той момент, а від тебі допоможе.

8. Пошук послання 7 (додаток I, бланк 8), схованого під зображенням мікрофона чи гучномовця, або якщо у школі є справжній мікрофон, то біля нього. Разом із останнім посланням учні знаходять сьомий шматок додатку A (із QR-кодом) та бланк для заповнення (додаток B)

ПОСЛАННЯ 7

Якось увечері один із наших клієнтів занадто багато випив і не хотів розраховуватись. Зчинилася бійка на яку приїхала поліція. Вони стали перевіряти документи та арештували всіх, у кого їх не було. Тож я потрапила до в'язниці. 

Мені дозволили зв'язатися з українською амбасадою, яка пообіцяла мені допомогти повернутись додому. Але я спочатку хотіла щоб судили всіх, хто обманув мене і хто змушував мене до проституції. 

Крім того, мені дуже важко повертатись після того, що було зі мною. Моє здоров'я підірване... Я вже не потрібна така нікому ні тут, ні вдома. Хто може мені допомогти?

Тепер ви знаєте мою історію. Як бачите, я вже нічого не шифрую, бо вже нема чого приховувати. Тепер ви маєте всі сім послань та можете скласти пазл. На ньому назва явища, що було описане мною, та посилання на відео. Якби я побачила це відео до знайомства з Владом, моє життя було б зовсім іншим.

9. Перегляд відео за посиланням QR-коду

10. Заповнення бланка (додаток B).

ІV. Рефлексія після квесту (10 хв)

Обмін враженнями між учасниками. Обговорення відео та історій, що описувалися у сюжеті квесту. Зачитування правил поведінки, що захищати підлітків під час спілкування в Інтернеті.

Додаток 1    Бланк 1


 Додаток 1  Бланк 2
Додаток 1 Бланк 3
Додаток 1  Бланк 4
Додаток 1 Бланк 5
Додаток 1  Бланк 6
Додаток 1 Бланк 7
Додаток 1 Бланк 8
Додаток А
Додаток В
Додаток С






















Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

НУШ 1-2 клас Профілактика булінгу Заняття

НУШ Безпечний інтернет Казка про черепашку

НУШ Дидактична гра для дітей з особливими потребами