Практичні поради СОЦІАЛЬНИМ ПЕДАГОГАМ
Практичні поради
- Професійні поради між соціальними педагогами в присутності клієнта повинні вестися тільки з метою отримання позитивного психотерапевтичного ефекту. В інших випадках вони недоцільні.
- Мова й поведінка фахівця у професійному сенсі - це мистецтво з позитивним емоційним і моральним спрямуванням. Свобода дій і водночас дотримання "сценарію" діалогу з клієнтом є необхідною складовою професійного успіху. Намагайтеся, аби ваші ідеї клієнт сприйняв як власні. Для цього доцільно мобілізувати вербальні ресурси, щоб аргументація була яскравою, нешаблонною й щирою. Водночас треба максимально уважно слухати клієнта, не вдаючись до звернення на "ти", особливо якщо він молодший за вас і має нижчий соціальний статус.
- Необхідно виробляти професійні навички у процесі сприйняття клієнта й загалом іншої людини; слід звикати вдивлятися у психологічні риси й особливості вашого співрозмовника.
- Треба виховувати в собі терплячість, уважність, чуйність, професійний такт, методику діагностики та прогнозування, концентровані виключно на клієнті, його проблемах.
- Необхідно враховувати й послідовно долати почуття страху та депресії у клієнтів. Випромінюйте спокій та оптимізм, наполегливо контролюйте свій настрій перед зустріччю з клієнтом і під час неї. Ваш кабінет - своєрідна сцена.
- Треба намагатися досягти емпатії з клієнтом, тонкого відчуття його емоційного стану. Уникайте чинників, що спричиняють флюстрацію - моральне ушкодження клієнта й руйнування його сподівань. Бо, можливо, ви його єдина надія.
- Потрібно цікавитися моральним станом колег, допомагати людям, які оточують вас, принаймні духовно.
- Не можна звикати до страждань клієнта. Емоційна байдужість несумісна з вашою професією.
- Як зазначено у Етичному кодексі, соціальний педагог не може відмовити у наданні допомоги. Гуманістичний характер завдань, покладений на нього, дає підставу фахівцеві вимагати законної охорони особистої гідності, а також допомоги у виконанні своїх професійних обов'язків.
- Щодня треба аналізувати свою поведінку в аспекті її моральності й мотивації, спілкуватися про моральну чистоту мови. "Не квапся своїми устами", - наголошує Еклезіаст. "Ваше ж слово хай буде: так - так, ні - ні" (Матв. 5, 37).
- Необхідно плекати співчуття, товариськість, духовну єдність з колегами та клієнтами.
- Потрібно виховувати в собі категорії доречної професійної поведінки: тактовність, стриманість, простоту та скромність, елементи професійної побутової естетики (охайність, акуратність в одязі, зачісці тощо).
- Залежно від психологічного стану клієнта й особливостей його характеру щоразу треба користуватись індивідуальним стереотипом збирання інформації та діагностування, змінюючи звичну схему в спікуванні: соціальний педагог - клієнт.
- Не потрібно зраджувати принципам етичності під час відвертої розмови з рідними і близькими важкого клієнта.
- Треба пам'ятати, що навіть ненавмисна помилка соціального педагога свідчить про недостатність його знань та навичок. Необхідно опановувати практичне мистецтво фаху та його наукові настанови.
- Бажано перед тим, як почати діагностувати чи надавати допомогу клієнту, уявити себе на його місці. І це буде надійною гарантією справедливості прийнятого вами рішення.
- При виборі певної діагностичної методики чи відповідної соціально-педагогічної допомоги потрібно добре подумати, обміркувати можливі варіанти негативних результатів вашої діяльності. Це охолодить ваш запал і застереже від зайвих помилок.
- Треба уникати не лише страхітливих, а й так званих образливих діагнозів, наприклад, "невроз", "істерія", "депресія" тощо. Останні нібито принижують особистість клієнтів, особливо тих, які мають лабільну (нестійку) психіку.
- До "неприємного" клієнта соціальний педагог повинен проявити максимум терпіння та співчуття.
- У свідомості клієнта, котрий має проблеми, треба створити враження, що він не один, що всі, хто його оточують, щиро і глибоко співчувають йому та готові допомогти.
- Треба виховувати в собі засади фахової моралі, враховуючи найкращі взірці життєвої поведінки й вчинків видатних педагогів-гуманістів.
- Завжди необхідно дотримуватися принципів професійної деонтології в психологічних системах "соціальний педагог - родичі клієнта", "соціальний педагог - науковий керівник", "соціальний педагог - суспільство".
- Під час спілкування з родичами клієнта треба зберігати добросердність, тактовність і терпіння. Ваші співрозмовники можуть бути необ'єктивними і надто збентеженими, але то не їхня провина. Пробачайте їм таку поведінку. Соціальний педагог, який не може стримати себе в подібній неприємній ситуації, втрачає, а не виграє.
- Соціально-педагогічна етика органічно пов'язана з компетентністю, кваліфікацією, діловитістю професійного педагогічного колективу, тобто з його соціальними рисами і настановами. Саме таке поєднання створює етичну домінанту на роботі. Отже, будь-який соціальний педагог, якщо він покладається тільки на себе, фактично ще не зробив незмінні моральні пріоритети своїм необхідним внутрішнім лейкмотивом. Самовиховання фахівця початок, але немає меж і кінця.
- Не слід вважати свої знання абсолютними, тому що соціальна педагогіка - особливо динамічна наука, всі досягнення якої практично неможливо засвоїти одній людині.
- Не треба нехтувати порадами свого колеги навіть у тих випадках, коли ваша теоретична підготовка краща за його. Пам'ятайте, що в роботі велике значення має практичний досвід.
- Потрібно намагатися не робити категоричних умовиводів у складних педагогічних ситуаціях, не зіставивши своїх думок з позицією колег.
- Частіше протрібно радитись зі своїми колегами, адже таке взаємне спілкування допоможе вам виробити правильне фахове мислення.
- Треба запам'ятати, що ваша надмірна гординя буде спрямована проти вашого авторитету.
- Не потрібно звертатися за порадою до колег з дріб'язкових питань; прагніть отримати відповіді на них самостійно, шляхом клопіткої праці над спеціальною літературою.
- Радячись зі своїми колегами, не треба робити спроб і зусиль перекласти свої професійні обов'язки на них, прикриватись авторитетом інших.
- Поради колег не повинні бути для вас аксіомами, а, скоріше, вказівками до розв'язання складних фахових завдань. Прийняття остаточного рішення залишається за вами.
- Не треба боятися відповідальності за свої професійні вчинки, якщо останні здійснені за велінням вашої совісті.
- Соціальний педагог мусить бути щедрим на добрі поради й дії, ніколи не відмовлятися від надання допомоги, коли її у нього просять.
- Зауваження колезі треба намагатися робити якомога делікатніше й водночас принципово та наполегливо.
- Треба бути морально безкомпромісними з колегами, особливо коли мова йде про інтереси клієнта. Такої поведінки вимагає професійна честь.
- У роботі з клієнтом ніколи не варто позбавляти його надії.
- Треба пам'ятати, що формалізм, черствість та байдужість - вороги всієї фахової діяльності, але особливо неприпустимі вони, коли соціальний педагог працює з дітьми з девіантними відхиленнями та певними фізичними та психічними обмеженнями.
- Здебільшого думка про людину й, зокрема, соціального педагога виникає на підставі першого враження. Отже, треба зважати, що спілкування з клієнтом потребує вашої уваги, чемності, відповідного вигляду, вміння розмовляти. Жодна така деталь не проходить повз "психологічне дзеркало" клієнта.
- Соціальний педагог повинен сформувати в собі емпатію, тобто емоційну й психологічну позицію співпереживання, тонкого розуміння тривог клієнта.
- Потрібно постійно аналізувати свої взаємини з клієнтами та колегами, особливо помилки, яких ви могли припуститися, але зуміли уникнути.
- Виховуйте в собі почуття професійної відповідальності перед клієнтом.
- Не треба забувати про свої естетичні захоплення, а, навпаки розширювати їх. Естетичні цінності та уподобання також є інструментом підвищення моральності соціального педагога.
- Необхідно залишатися людиною серед людей, бо така риса характеру є провідною в особистості соціального педагога.
Автори: Роксолана Василівна Зозуляк-Случик,
Богдан Іванович Ковбас
Використана література:
Зозуляк-Случик Р. В. Етика соціально-педагогічної діяльності: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Р. В. Зозуляк-Случик, Б. І. Ковбас. Івано-Франківськ: Симфонія форте, 2011. - 212с.
Коментарі
Дописати коментар